Gemeenteavond

29-10-2019|19:00 - 21:00

Op dinsdag 29 oktober 2019 is de Gemeenteavond in de Hofkerk.

Vanaf 19.00 uur de inloop en ontvangst, om 19.30 uur start het programma.

Geen beter idee , dan een idee waar de tijd rijp voor is

De gemeenteavond wordt een avond waarin de kerkenraad met de leden van de Hofkerk wil gaan oogsten wat eerder dit jaar gezaaid werd.

In het eerste deel van de avond bespreken we de uitslagen van de enquête, die we op 13 maart 2019 hebben ingevuld. Naast de uitkomst van de antwoorden  van de leden van onze eigen kerk worden onze antwoorden vergeleken met andere kerken met een soortgelijk profiel.

Er is een korte samenvatting van de antwoorden reeds gepubliceerd in de Hofstem van oktober. Jaap Flokstra zal een korte uitleg van de enquête geven, daarna bespreken we in kleine groepen de betekenis, die we aan de antwoorden geven. De uitkomst van de enquête kan richting geven aan ons denken over de toekomst van de kerk. De gehele uitkomst is voor ieder die dat wil  in het Engels beschikbaar.

Het tweede deel van de avond zal worden besteed aan de toekomst van de Hofkerk. De commissie toekomst Hofkerk zal haar bevindingen van het afgelopen jaar presenteren.

Er zijn twee belangrijke conclusies te trekken:

De eerste conclusie is dat de toekomst van de Hofkerk niet bepaald moet worden door het vullen van een gebouw, maar dat de toekomst van de kerk ligt in hoe wij vorm geven aan onze missie als kerk

De hoofdconclusie van de commissie toekomst Hofkerk is, dat als de kerk bereid is aanpassingen aan haar kerkgebouw te doen, zodat ook andere organisaties  gebruik kunnen maken van het gebouw, de kerk een grotere en veel centralere plek in de Oldenzaalse samenleving kan gaan in nemen.  Financieel ziet de commissie kansen, maar er moet nog wel het e.e.a. uitgewerkt worden.

In de aanloop naar deze gemeenteavond heeft een delegatie van de commissie toekomst/kerkenraad met verschillende groepen gesproken om hen in staat te stellen een beeld en een mening te vormen hoe de commissie onze gezamenlijke missie wil realiseren.

Op de gemeente avond zullen we de resultaten  van de gesprekken terug koppelen en een dialoog voeren over de vraag wat echt belangrijk is voor de toekomst. Dit om de vraag te beantwoorden hoe we ons gebouw daar op kunnen en willen aanpassen. Dit idee kan alleen slagen als we allen bereid zijn mee te denken in deze ontwikkelingen om op langere termijn te overleven als gemeenschap met dit gebouw.

Dus deze avond gaat met name over beeld- en meningsvorming  t.a.v. de toekomst. Er hoeven dus nog geen besluiten genomen te worden.

De kerkenraad

29-10-2019