Hofavond – Thema: “Angst voor vrijheid”

10-09-2014|20:00 - 22:00

Op deze eerste Hofavond van het seizoen met als jaarthema ‘vrijheid’ willen we ons verdiepen in bovenstaand thema aan de hand van het gelijknamige boek van Erich Fromm.  In dit boek – “De angst voor vrijheid” –  vraagt Fromm zich af of de mens behalve een aangeboren drang naar vrijheid misschien ook een instinctief verlangen heeft naar onderwerping?

Hij ontvouwt  in dit boek een weids psychohistorisch panorama waarin ons de geschiedenis wordt getoond als enerzijds een voortdurende strijd voor vrijheid, en als anderzijds een even voortdurende vlucht voor diezelfde vrijheid. Deze vlucht uit zich bijv. in de vrijwillige onderwerping aan religieuze dogma’s en aan politieke ideologieën, in de neiging tot zinloos geweld, en ook in de menselijke aandrift tot sociale aanpassing, willoos consumentisme en maatschappelijk conformisme.

Wezenlijke vrijheid is, stelt Fromm, niet een vrijheid van, maar een vrijheid tot – een innerlijke vrijheid tot de ontplooiing der individuele persoonlijkheid.

Inloop met koffie/thee vanaf 19:45
Aanvang avond: 20:00