Lezing van ds. Bram Grandia
“Oorlog verkopen. Over oorlogspropaganda”

24-09-2014|20:00 - 22:00

“Wapen je met vrede” is het thema van de vredesweek in 2014. De vredesweek staat in het teken van ontwapening. Hoe kun je ( ook als gemeente van Christus) een bijdrage leveren aan de ontwapening? Het thema van deze avond is de rol van oorlogspropaganda. Hoe worden onze hoofden en harten (hearts and minds) gewonnen voor een oorlog? Wat is daar voor nodig. Hebben we iets geleerd sinds het begin van de Eerste Wereldoorlog in 1914? Hoe werkte oorlogspropaganda toen en hoe werkt het nu? Het begint er mee dat we denken dat alleen de ander (de vijand) oorlogspropaganda de wereld in zendt. Aan de hand van concrete voorbeelden gaat ds. Bram Grandia (voormalig IKON pastor en lid van de theologische werkgroep van Kerk en Vrede) in op de 10 principes die de grondslag vormen van oorlogspropaganda. Hoe worden oorlogen letterlijk en figuurlijk verkocht? De opening wordt verzorgd door burgemeester Theo Schouten. Na afloop van de lezing is er gelegenheid met elkaar in gesprek te gaan. De kerkzaal is open vanaf 19.30 uur (koffie en thee). Aanvang van het programma 20.00 uur. De toegang is gratis. Wel vragen wij een een vrije gift.

24-09-2014