Het orgel van de  Protestantse kerk van Oldenzaal is in het jaar 1934 gebouwd door de Rotterdamse orgelbouwer Valckx & Van Kouteren. De oprichters van deze orgelbouwer, Peter Valckx en Jan van Kouteren, hebben het vak geleerd bij een eveneens uit Rotterdam afkomstige orgelbouwer, de firma Standaart. Firma Valckx & Van Kouteren heeft veel orgels gebouwd in de stijl van Standaart. Het behoort tot de grotere orgels die door deze orgelbouwer zijn gemaakt. In de Pelikaankerk in Leeuwarden, de grote kerk in Terneuzen, de zuiderkerk in Zwolle en in de Vredeskerk in Rotterdam staan soortgelijke orgels. Ze zijn praktisch gelijk aan elkaar. Zo is onder andere de rein-pneumatische tractuur (besturing) veelvuldig toegepast bij deze instrumenten. Het orgel van de Hofkerk is hiervan een goed voorbeeld. Het orgel verkeert na ruim 80(!) jaar nog geheel in de originele toestand. Binnenkort moet er wel groot onderhoud aan gaan gebeuren. Dat dit veel geld kost zult u begrijpen!

De vorm van de orgelkas komt terug in het logo van de Hofkerk. Het instrument heeft twee manualen en een vrij pedaal met tweeëntwintig registers en speelhulpen. Er is een goede samenhang tussen het instrument en de kerk, zowel wat betreft de kas als het klankconcept (zgn “romantisch”), waardoor het monumentwaardig is.

Het instrument heeft ongeschonden de geschiedenis doorstaan, wat voor dit orgeltype uitzonderlijk te noemen is. Enerzijds is dit te danken aan de goede kwaliteit, anderzijds is het  ook dankzij de diverse kerkbesturen, die het belang van het behoud van dit unieke instrument altijd hebben ingezien door het goed te laten onderhouden

Huidige dispositie (origineel 1934)

Hoofdwerk C-g3 Zwelwerk C- g3
6.   Bourdon 16’ 14. Viool Prestant 8’