RecycleHof: Waar doen we het voor?

Er is inmiddels al flink door jullie gespaard. De bakken op de foto worden regelmatig geleegd door de klussenclub en de inhoud vervolgens door de diaconie weggebracht naar de verschillende organisaties.

D

e diaconie zorgt ervoor dat de verschillende spullen bij de juiste organisaties terecht komen:

1. KNGF Geleidehonder. De plastic doppen gaan inmiddels naar de VMBO school aan de Potskampstraat, waar Henk Winkelhuis er voor zorgt dat de doppen op de juiste plek terecht komen. Van de opbrengst wordt de opleiding van geleidehonden betaald. Van de plastic doppen worden pallets gemaakt.

Alle harde plastic doppen en deksels mogen ingezameld worden, denk aan:

– Mineraal- of spuitwater
– Frisdrankflessen
– Melk- of yoghurtpakken
– Fruitsappakken
– Sportdrank
– Slagroombussen
– Deo-en spuitbussen
– Zepen en shampooflessen
– Pindakaas- en chocoladepastapotten
– Dop en doseerbol  van vloeibaar wasmiddel

2. De kroondoppen gaan ook naar de VMBO school aan de Potskampstraat. De opbrengst van deze doppen gaat elk jaar naar een ander goed doel binnen Oldenzaal. Vorig jaar is er gespaard voor Boescoolfit.

3. Mobieltjes, cartridges, ansichtkaarten en postzegels gaan nog steeds naar Kerk in Actie. Het werk van Kerk in Actie wordt uitgevoerd door de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland, gezeteld in Utrecht. In het volgende kader heeft Kerk in Actie verwoord wat u precies mag inleveren, wat er mee gebeurt en wie er bij gebaat is.

Postzegels, ansicht- en geboortekaarten

U kunt postzegels en ansicht- en geboortekaarten sparen voor het zendingswerk van Kerk in Actie en de GZB (Gereformeerde Zendingsbond). Vrijwilligers sorteren de postzegels en ansichtkaarten met veel zorg, kennis en aandacht. Vervolgens verhandelen ze de postzegels via verkoopadressen in Nederland en nationale en internationale beurzen. De ansicht- en geboortekaarten verkopen ze aan verzamelaars op beurzen en bieden ze te koop aan via websites als Marktplaats.

NB. Een ansichtkaart is een enkele kaart met aan de ene kant een afbeelding en aan de achterzijde ruimte voor adres en postzegel. Dit zijn verhandelbare kaarten, ongeacht de afbeelding. (Bijna) alle dubbele kaarten en enkele kaarten die in een envelop verzonden worden, zijn oud papier. Momenteel is er nog wel handel in dubbele kaarten van ‘Anton Pieck’, ‘Voor het Kind’ en ‘Stichting Kinderpostzegels’.

Oude mobieltjes, cartridges en toners

Veel oude mobieltjes liggen ongebruikt in de kast, terwijl ze geld waard zijn. Lege toners en cartridges kunnen opnieuw gevuld worden. Via het inzamelprogramma van het bedrijf Eeko, ontvangt Kerk in Actie voor veel ingeleverde telefoons en cartridges een vergoeding.

Wat levert het op?

In 2018 was de opbrengst € 28.969.De grootste opbrengst wordt zichtbaar in levens van mensen. Met deze opbrengst van voor ons waardeloos materiaal kunnen Kerk in actie en de GZB mensen ondersteunen hun leven waardevol te leven.